Interviu in exclusivitate cu Anders Warming, Directorul departamentului de Design Exterior la BMW

anders-warming

Anders Warming este Director de Design Exterior in cadrul BMW, si pe langa faptul ca este foarte talentat, Anders este si unul din cei mai pasionati designeri din lumea auto.

Warming si-a inceput cariera la BMW lucrand mai intai la studioul de design DesignworksUSA din California. Absolvent al scolii prestigioase Art Center College of Design, Warming a desenat pentru inceput prima generatie a lui Z4 E85 roadster.

De-a lungul carierei sale, Warming a desenat si conceptul GINA Light, conceptul Mille Miglia 2006 Coupe si a fost implicat in designul conceptului X1.

Binecunoscut pentru faptul ca este un interlocutor entuziast si fascinant, Warming a stat de vorba cu BMWBLOG si a discutat despre designul BMW, limbajele si influentele viitoare de design, tendinte in design, precum si despre competitiile interne de design din cadrul BMW.

BMWBLOG: GINA si coupe-ul Mille Miglia coupe au fost construite utilizand vechea metoda de intindere a unei tesaturi peste un cadru tubular usor. Ce v-a placut cel mai mult la aceasta technica de constructie si care a fost partea cea mai provocatoare?

Anders Warming: E vorba de doua concepte diferite. GINA se baza pe principiul utilizarii invelisului unei masini intr-un mod diferit, si al invatarii modului in care se pot crea forme prin diverse mijloace.

Si iata ca am invatat mult din acest proces. In principiu a fost o masina pe care am construit-o pentru noi si am realizat-o intern. De fapt nici nu aveam de gand sa expunem vreodata masina. Am tinut masina doar pentru noi, timp de multi ani, studiind-o si invatand de la ea. Mille Miglia a fost un concept diferit. Era un omagiu adus eforturilor depuse pentru cursele din Italia.

Ca sa fiu sincer nu spun ca a fost usor, dar deoarece a fost de la inceput o masina de vis, a devenit destul de usor. Am fost foarte rapizi si foarte incantati de proiect. Cu proiectul GINA a durat mult procesul de gandire, de analiza. Nu uitati ca si la interiorul lui Mille Miglia am folosit materiale diferite precum foi de metal curbate, care erau de fapt metal perforat care construia forme tridimensionale si in sensul acesta se regasea in Mille Miglia putin din GINA…sau de fapt o mare parte din GINA.

BMW_Mille-Miglia_505_1024x768BMW_Gina_concept_1

BMWBLOG: Ce factori externi influenteza acum designul auto? De ex. standarde de siguranta, factori de mediu, tendinte sociale, etc.

Anders Warming: Foarte corect. In ce priveste designul auto ma gandesc la sustenabilitate ca element de influenta. Dupa parerea noastra sustenabilitatea reprezinta noul premium.

„[GINA] a fost o masina pe care am construit-o pentru noi si am realizat-o intern.”

„Premium” este un cuvant interesant. Ce reprezinta “premium”? Inseamna ca are ceva special care e greu de cuantificat, o aura speciala. Un produs premium, indiferent daca e o geanta de mana, un instrument muzical sau o masina, are ceva special. Iar inspiratia noastra pentru viitor este ca sustenabilitatea sa devina noul premium. Am realizat asta cu Vision Efficient Dynamics, pentru ca reprezinta o viziune legata de cum poti sa faci eficienta si dinamismul sa fie incitante si din care sa scoti oarecum frica de sustenabilitate. Sustenabilitatea ar trebui sa fie ceva care sa poata fi celebrat.

Nu ar trebui sa fie ceva plictisitor, ci ar trebui sa fie ceva minunat.

BMW-Vision-EfficientDynamics-Concept-110

Mario Majdandzic, Designer al exteriorului modelului Vision EfficientDynamics

BMWBLOG: Suntem de acord, cu certitudine. Mario Majdandzic si Jochen Paesen au facut o treaba excelenta cu Vision Concept. (Nota: Designer exterior, si respectiv interior pentru Vision EfficientDynamics Concept).

Anders Warming: Acestia doi sunt designeri extrem de talentati si BMW se va asigura ca ei sa deseneze multe produse incitante si pe viitor. Avem nevoie de oamenii acestia. Sincer, cei doi au foarte mare succes si trebuie sa spunem ca faptul ca au experienta cu alte companii este intotdeauna un lucru bun, si eu am lucrat in alta parte si asta iti aduce o noua perspectiva.

„…inspiratia noastra pentru viitor este ca sustenabilitatea sa devina noul premium”

Pe de alta parte suntem realisti. BMW inseamna design de masini. BMW inseamna munca reala, multa munca, multa disciplina, lucru concentrat. Nu inseamna ca e mai distractiv sa lucrezi la BMW decat in alta parte, pentru ca e vorba de munca foarte concentrata, dar cred ca ce rezulta in urma procesului e ceva mult mai distractiv. Foarte multi oameni vor sa ni se alature in departamentul de design. Primim foarte multe aplicatii. Pe de alta parte acest lucru reprezinta si un compliment pentru echipa de design.

Daca exista mai multi oameni care vor sa se alature echipei de design, inseamna ca echipa chiar face o treaba buna.

BMW-X1-Concept-Clay-Model-02-lg

BMWBLOG: Ce anume va entuziasmeaza cel mai mult cand vine vorba de viitorul design BMW? Sau despre cel actual?

Anders Warming: Cel mai mult ma entuziasmeaza faptul ca avem o pozitie in cadrul BMW de unde putem sa vizualizam viitorul. Nu suntem un departament in cadrul BMW care doar realizeaza invelisul masinii, si niciodata nu am fost asta. Nu stilul este cel care ma incanta cel mai mult. Vorbim aici de design, iar designul asa cum il vad reprezinta echilibrul perfect intre tehnologie – in orice forma ar fi ea, fie otel sau hardware, software, plastic sau alte materiale – si estetica. Echilibrul perfect intre tehnologie si estetica este fix ceea ce facem noi si de aceea sunt asa de incantat de designul BMW, pentru ca suntem foarte apropiati de inginerii BMW si de oamenii de marketing.

„BMW inseamna design de masini. BMW inseamna munca reala, multa munca, multa disciplina, lucru concentrat.”

Suntem foarte bine conectati cu nevoile clientilor, si stim totodata ce masini putem construi, si le facem sa arate bine. Cel putin asa speram [razand].

BMWBLOG: Legat de asta, tocmai a fost dezvaluit noul BMW X3. Ce credeti despre design?

Anders Warming: Sincer nu pot sa vorbesc decat in ceea ce ma priveste si evident ca sunt subiectiv. Imi place X3-ul la nebunie.

De ce? Pentru ca reprezinta echilibrul perfect intre agilitatea urbana pe care o cauti la un vehicul X, precum X1 care este foarte urban, foarte agil, si eleganta unui X5. X5-ul a crescut pentru ca avea nevoie de un al treilea rand de scaune, optional, iar acum avem X3-ul cu dimensiunea potrivita, jantele potrivite, proportiile potrivite, si chiar cred ca am reparat proportiile.

„Vei reusi sa realizezi cel mai bun design al masinii doar daca ii vei face pe oameni fericiti si dedicati masinilor lor.”

Am facut ca masina sa stea mai bine pe roti. Am facut rotile mai mari. Rotile mai mari si aceeasi inaltime a masinii fac ca masina sa stea mai bine pe roti. Consider ca proportiile sunt foarte reusite. Putem discuta despre foarte multe lucruri in ce priveste designul. Sunt foarte fericit cu designul si suprafetele, dar haideti sa spunem doar ca principalele premise ale noului X3 sunt proportiile sale perfecte.

Eu vad lucrurile putin diferit. Din nou, am o parere subiectiva. Modelul initial X3 este o masina grozava. Se potrivea exact cu ce aveau oamenii nevoie. A inregistrat vanzari uriase si cand a aparut a fost primul in segmentul sau, la dimensiunile acelea, si a avut mare succes. Sunt de parere ca jobul nostru ca designeri este sa realizam un produs de succes, iar acesta a avut mare succes. Singurul lucru care era necesar era sa reparam proportiile. Sa punem rotile la locul lor, sa punem nasul de rechin, si sa facem masina sa stea bine pe roti. Sa adaugam putin volum la interior, dar nu prea mult, caci nu am vrut ca masina sa devina la fel de mare ca un X5.

BMW-Gran-Coupe-Warming

BMWBLOG: Competitiile interne de design. Poate oricare membru al echipei tale sa participe intr-un concurs de design?

Anders Warming: Oricare. In echipa mea am oameni care lucreaza la toate versiunile de serie si la masinile concept, si oameni care sunt axati pe detalii specifice, si mai am o echipa axata pe masinile M si pachetele M sport, si tot asa.

Asadar e o combinatie de diverse grupuri. Dar de exemplu am un designer foarte bun in echipa M, si daca un designer din echipa M doreste sa participe la realizarea schitelor unei masini concept, nu i-as interzice niciodata acest lucru. As spune: “Arata ideile tale, vorbeste cu ceilalti, invatati unul de la celalalt.” Poate ca acest detaliu de la o schita M va face si mai valoros conceptul nostru, pentru ca am adaugat la el experienta M.

Asadar, cu cat putem impartasi mai multe, cu cat ne putem roti mai mult intre departamente, cu atat putem face mai multe. Asta se intampla in echipa.

In al doilea rand cred foarte puternic in aceasta rotatie. Oamenii au ocazia sa aiba de-a face cu toate aspectele de design (BMW, MINI, Motociclete, Rolls-Royce) iar rotatia lor intre aceste departamente de design ajuta la impartasirea experientei.

De asemenea nu e nici interesul lui Adrian [Van Hooydonk] sa aiba toate aceste mici echipe, de ex. echipa MINI, echipa BMW, deorece acest lucru creaza ziduri intre oameni. Iar designul BMW nu e despre ziduri, este despre impartasirea cunostintelor. Fara indoiala ca trebuie sa ai o finalitate intr-un proces, dar e important si sa inveti si sa impartasesti idei. Pare putin filosofic, dar asta este designul, e filosofic si emotional. Singurul mod in care vei obtine cel mai bun design al unei masini este sa-i faci pe oameni fericiti si dedicati masinilor lor. Christian este foarte mandru de interiorul sau (Seria 6 coupe), iar Nader foarte mandru de exteriorul Seriei 6, realizat de el.

„Cand evoluam in ce priveste limbajul formei si al designului, o facem pentru a putea dezvolta compania in directia in care aceasta are nevoie sa mearga…”

Singurul mod prin care putem obtine masini frumoase care sa-mi placa si mie si tie este sa-i facem pe ei fericiti, sa le placa.

BMWBLOG: Exista tendinte de design care devin caracteristice pentru BMW si unice marcii?

Anders Warming: Cand BMW realizeaza o noua generatie de masini, nu are de gand sa schimbe radical industria. Nu acesta este scopul nostru. Cand evoluam in ce priveste limbajul formei si al designului, o facem pentru a putea dezvolta compania in directia in care aceasta are nevoie sa mearga, independent de restul lumii.

Ne intrebam cum putem face asta mai bine, cum putem invata din toate astea si cum putem da tot ce-i mai bun din asta. Pentru mine acest lucru este foarte important. Consider ca asta a facut BMW. Daca ne uitam chiar inainte sa vin eu in companie, era clar ce directie luase BMW. Cand am facut mutari majore si schimbari radicale, a fost pentru ca era nevoie de asa ceva. Ne simteam oarecum indatorati sa facem sa se intample acele lucruri, iar acum ca le-am facut, pasii pe care-i facem vin sa construiasca peste acele lucruri.

Ultimul lucru pe care vrem sa-l facem este sa schimbam directia dupa ce am inceput sa contruim un portofoliu. Avand acest lucru in minte am creat primul model Seria 6, am deschis larg usile si l-am aratat lumii. In timp oamenii au confirmat ca erau incantati de Seria 6, asa ca noua Seria 6 o facem la fel, dar mai buna.

2009-bmw-z4-alicante-029

BMWBLOG: Cat de importanta este natura sportiva a masinilor BMW pentru baza actuala de clienti? Este BMW inca axat pe designul sportiv, sau acum se afla alte atribute in centrul atentiei?

Anders Warming: Cuvantul sportiv, dupa parerea mea, e unul sec. Poti sa descrii o masina X sau M ca sportiva. Cuvintele care-mi plac sunt “dinamic” si “agil” si te fac sa te gandesti la sport. Un alergator, un atlet sau un inotator sunt agili.

„…greutatea redusa inseamna dinamism.”

Cu alte cuvinte, pentru noi greutatea redusa inseamna dinamism. Un BMW Seria 7 trebuie sa fie usor si agil. La fel si Seria 6 si Seria 1 ActiveE.

Dupa cum stiti, ActiveE e o masina electrica. Cat de usoara si de agila poate deveni o masina Seria 1 electrica? E de-a dreptul fantastic.

BMWBLOG: Cum va influenta scaderea greutatii masinilor designul viitoarelor modele BMW

Anders Warming: Enorm.

Cred ca pe viitor trebuie sa imbinam conceptul de sustenabilitate si materiale sustenabile cu greutatea redusa. Avem foarte mare experienta cu materialele ultrausoare in cadrul diviziei M, cu fibra de carbon. Cred ca viitorul inseamna imbinarea acestor noi tehnologii, a tehnologiei materialelor ultrauspare cu mult mai multa sustenabilitate.

„…Avem foarte mare experienta cu materialele ultrausoare in cadrul diviziei M, cu fibra de carbon”

Acesta trebuie sa fie scopul nostru.
bmw-megacity-sketche-2

BMWBLOG: Cum va influenta fibra de carbon viitorul design al masinilor? Formele masinilor?

Anders Warming: Consider ca utilizarea fibrei de carbon este un lucru interesant, pentru ca prin asta poti sa exprimi rigiditate structurala. Aspectul materialului cand nu e inca vopsit e deasemenea foarte frumos. Din nou ne uitam la tehnologie si estetica. Un alt avantaj al fibrei de carbon este ca e foarte usoara si ne da mai multa libertate de a aranja lucrurile asa cum dorim.

De exemplu, grosimea unei sectiuni va scadea, si va conferi mai mult spatiu pentru ergonomie. Datorita stalpilor mai subtiri ai o mai mare siguranta a pasagerilor, etc. Al treilea aspect este ca fibra de carbon ne permite sa lucram cu unghiuri mai stranse. De exemplu daca indoi foaia de metal obtii unghiuri mai soft, dar daca folosesti fibra de carbon poti sa lucrezi cu margini ascutite.

BMW inseamna precizie si control.

sylvie-van-der-vaart-in-bmw-wind-tunnel-9

BMWBLOG: Cat de mult foloseste BMW noul sau tunel de vant in designul noilor masini?

Anders Warming: Foarte mult. Nu suntem doar prieteni foarte buni cu specialistii nostri in aerodinamica, pentru ca lucram foarte strans cu ei, ci ei sunt si foarte aproape de noi. Putem efectiv sa mergem oricand cu masina la tunelul de vant. Putem sa luam masinile de pe plansa, sa le ducem in tunelul de vant, sa le testam si sa le readucem inapoi pe plansa.

„BMW inseamna precizie si control.”

In trecut nu puteam face acest lucru. Trebuia sa facem un model separat, pe care il testam separat, primeam datele, asteptam o saptamana, primeam rezultatele, ideile si informatiile si le aplicam in model. Acum mergem direct cu modelul efectiv la care lucram si il testam in tunelul de vant. Lucrul acesta e foarte eficient si distractiv pentru ca esti foarte aproape de specialistii in aerodinamica. Iar ei ii inteleg pe designeri. Suntem o echipa iar asta e un lucru foarte frumos.

BMWBLOG: Ce diferentiaza BMW de concurentii sai?

Anders Warming: BMW se diferentiaza prin faptul ca este autenitc, are o viziune reala despre dinamica eficienta. Pentru mine asta spune totul. Iar acelasi lucru se aplica si la celelalte marci ale grupului. Daca ne uitam la motociclete, la MINI si Rolls Royce, toate sunt marci autentice.

BMWBLOG: Cum ai descrie masinile BMW intr-un singur cuvant?.

Anders Warming: EfficientDynamics!

BMWBLOG: Care iti sunt sursele de inspiratie pentru designurile create?

Anders Warming: E dificil de spus. Pot sa ma uit in mai multe locuri, dar este o preferinta personala. Cred ca multi designeri din echipa mea isi gasesc inspiratia in surse foarte diferite si de aceea cred ca ne reunim la BMW si realizam masini impreuna, dar fiecare are pasiunile sale proprii pe langa designul masinilor, astfel ca nu pot sa vorbesc in numele echipei. Ceea ce am vazut este faptul ca in general inspiratia pentru designul masinii vine din afara.

Cuvantul potrivit este “a spune o poveste”. Aceasta nu inseamna o carte sau o aventura, e ceea ce clientul are nevoie cand cumpara mobila sau o casa, sau muzica sau o masina, sau orice obiect. A spune o poveste inseamna ca un obiect trebuie sa spuna o poveste autentica despre ceea ce reprezinta el.

De exemplu ce ma inspira pe mine este muzica. Apreciez foarte mult muzica si este una din sursele mele de inspiratie, apreciez mult muzica aceea care spune o poveste. De exemplu acesta eram eu, iar acum am primit ceva, am invatat ceva, am ascultat si acum sunt mai complet. Spusul unei povesti te ajuta sa inveti in viata si cred ca asta ma inspira pe mine. Daca ascult muzica noua imi spun: ”E ceva nou, diferit, etc.”, aceasta reprezinta inspiratie pentru designul masinii.

07ATBFeaBmwDesign-(1)

Astfel realizam masinile in cadrul BMW. Nu avem un anumit standard prin care sa spunem „uneste liniile acelea si gata, iata masina”. Ne intrebam: „Care e povestea?” Cand unii oameni isi prezinta schitele in cadrul echipei, nu e vorba de opinia mea sau a lui Adrian (desi pana la urma este clar ca Adrian decide), ci e vorba de intrebarea „Care este povestea”? Ce face acest design mai bun decat orice alt design?

De ce? Spune-ti povestea. Cand te uiti la o schita nu te gandesti la ce cred ceilalti despre ea. Mai intai, tie ca designer trebuie sa-ti placa si sa fii mandru de ea. Trebuie sa simti ca te impresioneaza.

Anders, iti multumim pentru timpul acordat!

BMW Motorrad

Comentarii

©2024 BMW BLOG ROMANIA.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

BMW BLOG ROMANIA aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account